Аналіз конкурентів - це мега-важлива складова будь-якої маркетингової діяльності, якщо не успіху всього бізнесу. Який би продукт чи послугу ви не пропонували клієнтам, у більшості випадків вони будуть обирати між вами та іншими гравцями на ринку. Зробити аналіз конкурентів онлайн один раз для галочки також не вийде, так як він може проводитися для різних цілей та на різних етапах розвитку компанії:
- Збираєтесь відкрити компанію чи запустити новий продукт, на рівні з аналізом інших аспектів ринку, ви звичайно будете проводити аналіз конкурентів, адже те що ви збираєтесь робити вже точно хтось робить. І на основі такого аналізу можна як прийняти рішення про доцільність запуску нового напряму, так і краще зрозуміти нішу та споживача.
- При формуванні маркетингової стратегії. Для вдалого просування свого проекту вам необхідно знати скільки у вас конкурентів, хто вони, наскільки вони успішні, як виглядає їх сайт, які у них ціни, переваги їхнього продукту чи сервісу, які рекламні канали використовують та багато інших аспектів.
- При формуванні стратегії просування в інтернеті. В цьому випадку аналізуємо і базові маркетингові показники, але особливу увагу приділяємо аспектам, які стосуються конкурентів в діджитал просторі: сайт, соц. мережі, канали залучення трафіка та ін.
- Коли щось іде не так. Часто коли показники погіршуються, всі “собаки спускаються” на рекламу або на падіння попиту, проте зазвичай варто подивитися саме в сторону конкурентів. Можливо на ринку з'явився новий сильний гравець або конкурент пропонує безкоштовну доставку, чи використовує більш вдалий канал комунікації з клієнтом.
- Для пошуку свіжих ідей. Так-так, блукати соц. мережами конкурентів буває корисно. Взагалі всім рекомендуємо час від часу перевтілюватися в клієнта, постаратися забути все що ви знаєте про свою сферу і пройти той же шлях, який проходить клієнт. Спробуйте знайти свій продукт в Google. На яке оголошення в видачі хочеться більше натиснути, своє чи конкурента? Який сайт зручніше, де хочеться більше купити? Чи доганяє вас ремаркетинг конкурентів, а ваш власний?
Так як ми діджитал агенція, мова звичайно піде про аналіз конкурентів з точки зору інтернет маркетингу. Незалежно від способу проведення аналізу вам потрібно притримуватися певних кроків, а саме:
- визначити цілі проведення аналізу. Про це говорили вище;
- зібрати список конкурентів. Пам'ятаємо що конкуренти є різні: прямі, непрямі, чи за іншою класифікацією;
- безпосередньо провести аналіз конкурентів в онлайні за ознаками, які нас цікавлять;
- ну і структурувати інформацію та зробити висновки;
Що стосується способів проведення аналізу:
- Найпримітивніший, проте досить ефективний в багатьох випадках - “ручками”. Тобто беремо і гуглимо наш товар чи послугу, і дивимось, які конкуренти в рекламній видачі, які в органіці, детально вивчаємо їх сайти, соц. мережі, як вони себе позиціонують, а також корисно буває прочитати відгуки на сторонніх сайтах.
- За допомогою вбудованих функцій рекламних сервісів. Такий аналіз досить обмежений, але дає інформацію, з ким саме ви конкуруєте, чи будете конкурувати використовуючи ті чи інші рекламні інструменти.
Google Ads
Основне принцип пошукової реклами в Google Ads - це аукціон, який відображає конкуренцію рекламодавців за певну позицію в пошуковій видачі. Якщо ми використовуємо даний інструмент, то Google дає нам можливість переглянути, з ким саме ми конкуруємо, а також проаналізувати певні показники, які стосуються конкуренції.
В першу чергу ще до запуску рекламних кампаній, при підборі ключових слів нам доступний показник “Конкуренція”, який показує наскільки багато ставок інших рекламодавців на конкретне ключове слово. А також можемо переглянути інші показники, які стосуються попиту.
Якщо рекламні кампанії вже працюють, то подивитися можна вже значно більше. В першу чергу можна проаналізувати блок показників, які називаються “Показники конкурентоспроможності”, та включає “Частку показів у пошуковій мережі”, “Частка показів у верхній частині сторінки в пошуковій мережі” та ін (див. скрін нижче), тобто відображають в скількох відсотках випадків ми виграємо аукціон для певних позицій із усіх можливих випадків. Звичайно ж тут не обов'язково повинні бути всі показники по 100%, це додаткові показники, які дають нам інформацію про те, наскільки ми покриваємо покази по запитах, наскільки активні конкуренти і т. д.
Також один із найбільш улюблених звітів наших клієнтів - це “Статистика аукціону”, який показує, з якими саме рекламодавцями ми конкурувати за місце в пошуковій видачі. Зафарбовані червоним на скріні нижче - саме сайти конкурентів. Найбільш базовий показник в даному випадку “Частка показів”.
“Частка показів – це відношення кількості отриманих показів до прогнозованого числа показів, для яких оголошення було придатне.
Придатність для показу визначається на основі поточних налаштувань націлювання оголошень, статусів розгляду, ставок і показників якості.”
Facebook Ads
В даному рекламному сервісі ми також можемо переглядати деяку інформацію про рекламодавців в певній тематиці. Такий інструмент називається “Бібліотека реклами” https://www.facebook.com/ads/library
Ми можемо задати країну пошуку, а також ключове слово чи назву рекламодавця. В результаті отримуємо перелік оголошень з інформацією про те коли запущена реклама, які платформи використовують, а в деяких випадках навіть приблизні витрати. Дуже круто, що можна відразу переглянути, які креативи використовують конкуренти.
3. За допомогою спеціалізованих сервісів, зазвичай вони платні, проте надають досить глибоку статистику. У більшості є певна кількість безкоштовних запитів в день.
Розглянемо як виглядає зсередини, та що можна дізнатися на прикладі одного із сервісів.
Для початку аналізу задаємо сайт конкурента, країну та отримуємо:
- загальну інформацію по кількості трафіка (органічного та платного)
- походження трафіку по країнам, кількість трафіка в динаміці та ін.
- статистику по органічних ключових словах
- статистику по конкурентах з органіки
- статистику по конкурентах з платного пошуку
- і оголошення, які використовуються
Висновок:
Для гарного аналізу конкурентів онлайн найефективніше буде комбінувати всі перелічені способи, а головне правильно потім використовувати отриману інформацію, а саме структурувати, проаналізувати, визначити свої конкурентні переваги та над чим ще треба попрацювати.